Felanmälan
Hej kära kund! Beroende på vad det är som felar kan du göra en felanmälan på olika sätt. Felanmälan efter ordinarie kontorstid (08:00-16:00) tas endast emot för akuta ärenden, se flikar för kategori och vad som anses vara ett ärende av akut karaktär nedan.
Kolla vår driftinfomation först.
Innan du felanmäler kolla även vår driftinformation för pågående driftstörningar.
Felanmälan: Fjärrvärme
Kolla vår driftinformation först för att se pågående störningar
Boende i hyreshus
Bor du i hyreshus felanmäler du till din hyresvärd.
Vid akuta fel
Om det skulle uppstå ett akut fel i din fjärrvärmecentral kan du kontakta vår driftcentral.
Ett akut fel kan vara:
- Ingen värme eller varmvatten
- Läckage i din fjärrvärmecentral. (Mindre droppläckge kan vänta till ordinarie arbetstid måndag-fredag 08:00-16:00.
Läs mer om hur du kan felsöka din fjärrvärmecentral innan du gör en felanmälan här:
Akuta felanmälningar tas emot alla dagar, dygnet runt på 054-540 7102 eller 054-540 74 00
Felanmälan: Elnät
Kolla vår driftinformation först för att se pågående störningar
Men ibland dröjer uppdateringen under kvällar, nätter och helger för då prioriterar vi att åtgärda felet framför att uppdatera informationen på webbplatsen.
Akuta fel – felanmäl direkt
Om ditt ärende gäller akuta fel ska du genast anmäla det till vår kundservice. Ett akut fel kan vara:
- avgrävda ledningar och kablar
- påkörda eller öppna kabelskåp
- träd som fallit ner på ledningar.
Vi tar emot din felanmälan alla dagar, dygnet runt på 054-540 74 00.
Strömavbrott hos dig – felanmäl om du inte hittar felet
Om du får strömavbrott hemma ska du alltid börja med att kolla din egen elcentral, jordfelsbrytaren och dina säkringar. Läs våra tips och råd för stömavbrott Länk till annan webbplats.. Om allt ser bra du kan du försöka kolla om dina grannar verkar ha el. Om grannarna har el och du inte kan hitta något fel i din egen anläggning så ska du felanmäla till vår kundservice.
Strömavbrott hos flera – felanmäl inte
Om fler än du har strömavbrott samtidigt är det ett pågående fel i elnätet och vi är på väg för att fixa det. Du behöver inte felanmäla, vi får meddelande direkt i våra system när något är fel. Det bästa du kan göra är att vänta, oftast är strömmen tillbaka snabbt.
Felanmälan: Stadsnät
Om du har problem med dina fibertjänster via stadsnätet, följ stegen nedanför att snabbt komma vidare.
Steg 1: Kolla vår driftinformation först för att se pågående störningar
Om dina fibertjänster via stadsnätet krånglar, börja med att kolla om det pågår några störningar i nätet via vår driftinformation. Om inga störningar pågår ska du starta om din utrustning och se om det hjälper. Se nedan hur du går tillväga.
Steg 2: Så här startar du om utrustningen
- Dra ur strömsladden ur mediaboxen. (Viktigt är att du drar ut sladden från själva mediaboxen och inte drar ut strömsladden ur vägguttaget).
- Vänta i minst 30 sekunder.
- Sätt tillbaka sladden i enheten.
- Vänta tills den har startat upp – det kan ta några minuter.
- Testa sedan om dina tjänster fungerar igen.
Steg 3: Kontakta din tjänsteleverantör om det fortfarande inte fungerar
Om dina tjänster fortfarande inte fungerar efter omstarten, kontakta din tjänsteleverantör och gör en felanmälan. De kommer att felsöka och, om det behövs, vidarebefordra ärendet till oss och vi återkopplar till dig så snart som möjligt.
Trasig kabel eller mediabox
Om du vet eller misstänker att fiberkabeln eller mediaboxen är trasig, kontakta oss direkt.
Felanmälan: Renhållning
Kolla vår driftinformation först för att se pågående störningar
Vid felanmälan gällande renhållning kontakta kundservice på vardagar mellan 08:00-16:00 på 054-540 7100.
Felanmälan: Solceller
Har något i din solcellsanläggning gått sönder
Vid felanmälan av solcellsanläggning görs det via formuläret nedan.
Akut ledningsanvisning
Om du behöver ledningsanvisning akut, vid till exempel olycka, vattenläcka eller översvämning ska du kontakta oss direkt på 054-540 71 02