Din fjärrvärmecentral

Fjärrvärmecentralen är hjärtat i din fastighets uppvärmning, som tur är krånglar den inte speciellt ofta. Skulle den krångla så kan du vara säker på att vi är snabbt på plats för att åtgärda felet.

Service och rådgivning

Vill du ha hjälp och rådgiving om din fjärrvärmecentral kontaktar du vår kundservice som hjälper dig till rätt person. Kanske kan du själv få information eller hjälp genom något av nedanstående dokument.

Felanmälan

Om du får problem med din fjärrvärme gör du felanmälan dygnet runt på 054-540 71 02. Detta nummer gäller endast för felanmälan fjärrvärme.

Akuta problem åtgärdar vi så snart vi kan, mindre störningar, till exempel droppläckage åtgärdar vi under ordinarie arbetstid måndag - fredag 07:00-16:00.

Innan du gör en felanmälan

  1. Kontrollera att du har ström till anläggningen.
  2. Kontrollera temperaturen på inkommande fjärrvärme.

  1. Kontrollera att det är tryck på systemet (titta på manometern).
  2. Kontrollera att cirkulationspumpen går (lägg handen på och känn att den vibrerar).

  1. Kontrollera att radiatorerna är varma, öppna termostater.
  2. Se till att det är tryck på värmesystemet (titta på manometern).
  3. Lufta radiatorer med luftningsnyckel såhär:
  • Stäng av cirkulationspumpen
  • Fyll upp trycket
  • Vänta cirka tio minuter
  • Lufta radiatorerna, börja högst upp i fastigheten
  • Fyll upp trycket (påfyllning av rad i centralen)
  • Sätt på cirkulationspumpen igen

  1. Kontrollera temperaturinställningen på varmvattnet.
  2. Kolla om regleringen på varmvattnet fungerar.

Tänk då på att lufta systemet. När man byter värmeanläggningen töms en del av vattnet i ditt radiatorsystem (elementen), lufta därför lite extra de närmsta månaderna.