Sidan uppdaterad: 2025-03-21
Vi justerar påslaget i våra rörliga elavtal 1 juni 2025
Sedan 1 januari 2020 har vårt påslag varit 1,25 öre per kilowattimme (kWh) inklusive moms för våra kunder med elavtalen Rörligt månadspris och Rörligt timpris. Vi har sedan dess fått ökade kostnader för bland annat system och administration.

1 juni 2025 höjer vi påslaget till 3,75 öre/kWh för kunder med Rörligt månadspris. För kunder med Rörligt timpris höjs påslaget till 2,5 öre/kWh. Anledningen till att vi justerar påslaget mer för kunder med Rörligt månadspris är att detta avtal kräver mer administration.
Medelkunden med Rörligt månadspris förbrukar cirka 7 000 kWh per år. För denna kund innebär höjningen av påslaget en ökad månadskostnad på 14,6 kronor inklusive moms. För en kund med rörligt timpris och med en årsförbrukning på 7 000 kWh blir ökningen 7,3 kronor i månaden.
Vi vill gärna fortsätta leverera ljus och värme till dig
I enlighet med gällande villkor underrättar vi dig om ändringar i avtalet med minst två månaders varsel. Vår förhoppning är att du har förståelse för denna ändring och att du vill fortsätta att vara kund hos oss. När du väljer ditt lokala elbolag händer det en mängd positiva saker, både för dig och personerna du bryr dig om. Dina pengar stannar i Värmland och gör nytta där du bor.
Accepterar du inte de ändrade villkoren har du möjlighet att säga upp ditt avtal med Karlstads Energi innan ändringarna träder i kraft.
Kontakta kundservice för alla dina frågor och funderingar
Du är alltid välkommen att höra av dig till oss på kundservice om du har några frågor eller funderingar. Du når oss på 054-540 71 00 eller kundservice.energi@karlstad.se
Tack för att du är kund hos Karlstads Energi!
- 100 % förnybar energi ingår i alla våra elavtal
- Vi var först i Sverige att certifieras enligt Schysst elhandel
- Våra kunder är bland de mest nöjda i Sverige
Vad innebär höjningen av påslaget för mig som kund med rörligt pris?
Det innebär att du får betala lite mer per år. För kunder med Rörligt månadspris med årsförbrukning på 7 000 kWh/år innebär höjningen till 3,0 öre/kWh (ex moms) en ökad kostnad med knappt 15 kronor i månaden inklusive moms. För en kund i lägenhet och en årsförbrukning på 2 000 kWh/år innebär ändringen av påslaget en ökad kostnad på drygt 4 kronor. För en kund med 15 000 innebär höjningen en ökad kostnad på knappt drygt 31 kronor i månaden.
För kunder med rörligt timpris och en årsförbrukning på 7 000 kWh/år innebär ändringen av påslaget till 2,0 öre/kWh en ökad kostnad med drygt 7 kronor i månaden. För en lägenhet på 2 000 kWh innebär höjningen en ökad kostnad på drygt 2 kronor i månaden och för en villa med en årsförbrukning på 15 000 kWh/år en ökad kostnad på knappt 16 kronor i månaden.
Varför ska jag med rörligt månadspris ha ett högre påslag än kunder med rörligt timpris?
Det beror på att det krävs med administration att räkna fram det rörliga månadspriset jämfört med ett rörligt timpris. Dessutom står inte alla kunder för sin kostnad i kollektivet som har rörligt månadspris.
Jag vill inte betala ett högre påslag men jag vill inte heller ha timpris – vad ska jag göra?
Låt oss först räkna vad du hade betalat om du haft rörligt timpris under 2024 och jämföra det med vad du betalade för ditt rörliga månadspris. Det är ofta inte så stor skillnad som våra kunder verkar tro mellan rörligt timpris och rörligt månadspris. Många kunder som idag har rörligt månadspris skulle spara pengar på att byta till Rörligt timpris, bland dessa våra fjärrvärmekunder.
Vill du absolut inte betala ett högre påslag för Rörligt månadspris och känner dig orolig för att ha rörligt timpris rekommenderar vi att du tittar på våra fasta avtalsalternativ. Kanske ligga rörligt över sommaren då risken för höga timpriser är relativt liten och ha ett sexmånadersavtal över vintern?