Här har vi samlat information som kan hjälpa dig om du får strömavbrott.
De flesta strömavbrotten orsakas av fel i hemmets eller arbetsplatsens elanläggning. Kontrollera därför alltid din egen anläggning innan du felanmäler till oss. Det kan också vara en pågående driftstörning i elnätet som gör att strömmen går.
Om en jordfelsbrytare eller säkring har löst ut så finns felet som orsakar avbrottet hemma hos dig. Oftast beror felet på att en ledning har blivit överbelastad eller fått kortslutning.
Vid elcentralen ska det finnas en förteckning över vilken säkring (propp eller automatsäkring) som hör till vilken del av bostaden. Det gör det möjligt att felsöka och ibland avhjälpa fel om strömmen gått. Se över vilka apparater som var inkopplade på den säkring som löst ut, verkar något trasigt eller fel? Koppla i så fall ur den apparaten. Byt därefter ut den trasiga säkringen mot en ny alternativt ställ tillbaka säkringsbrytaren i elcentralen till ursprungsläget.
Slå till jordfelsbrytaren och kolla vad som händer. Om den inte löser ut igen kan det handla om en tillfällig störning eller tillfälligt fel och då behöver du inte göra något mer. Löser jordfelsbrytaren ut direkt när du slår till den finns ett bestående fel.
Gör följande:
Om jordfelsbrytaren löser ut fler gånger utan att du kan hitta orsaken bör du kontakta Svenska Eljouren: 010-288 12 40.
Om strömavbrottet enbart är hemma hos dig och varken jordfelsbrytaren eller någon säkring löst ut ska du:
Om lamporna på gatan inte lyser och dina grannar också har strömavbrott rör det sig troligtvis om en driftstörning i vårt elnät. Då är personal redan på väg ut för att åtgärda felet. Du kan se aktuella driftstörningar här på vår webbplats.
Ibland dröjer uppdateringen av driftinformationen under kvällar, nätter och helger för då prioriterar vi att åtgärda felet framför att uppdatera webbplatsen.
Om något blivit förstört eller skadat vid ett strömavbrott ska du kontakta ditt försäkringsbolag och sedan göra en ansökan om skadeersättning till oss.
Observera att avbrottsersättning endast gäller för avbrott som varar i mer än tolv timmar och uppåt. Läs mer om vad som gäller vid ersättning här.
Din ansökan ska innehålla
Mejla in din ansökan till kundservice.elnat@karlstad.se.
Sidan uppdaterad: 2024-02-12