Logotyp

Laddskola

Här hittar du information som kan vara hjälpsam om du planerar att installera en eller flera laddplatser.

Olika typer av laddare

Det finns olika sätt att ladda elbilen på och flera olika laddare. Hur lång tid det tar att ladda beror på biltyp, storlek på batteri och laddutrustning.

En destinationsladdare är en laddbox som sätts på väggen eller på en stolpe vid bilens parkering, ungefär som ett motorvärmaruttag. Det är en laddare med lägre effekt (220V) som laddar elbilens batteri från tomt till fullt på upp till 20 timmar.

En laddbox passar på ställen där du står parkerad länge, som till exempel hemma över natten eller på arbetsplatsen. Av samma anledning passar den mindre bra på parkeringsplatser där du står kortare tid och där syftet är att flera ska kunna ladda, då behövs snabbare laddning. De flesta laddboxar har ett motorvärmaruttag så de går att använda för det syftet också.

Styrning och uppkoppling

Vissa laddboxar har Wi-Fi som gör att du via din smarta telefon kan starta och stoppa laddningen, tidsstyra eller få meddelanden om något fel uppstår.

En semisnabb laddare är ofta en laddstolpe med två uttag. Det betyder att två bilar kan ladda samtidigt och det tar 2–3 timmar att ladda från tomt batteri till fullt. Laddstolpen passar på ställen där du vill att flera personer ska kunna använda sig av platserna för att ladda, som till exempel vid ett köpcenter eller hos en bostadsrättsförening.

Styrning och uppkoppling

Laddstolpar har funktioner för att hålla koll på vem som laddat, hur länge och för att sätta på och stänga av laddningen. Det finns appar för funktionerna där du också kan se hur laddstolpen mår.

De flesta stolpar på marknaden går även att effektstyra, det betyder att om två bilar laddar samtidigt delar de på den totala effekten. Det gör att man inte kan överbelasta elanslutningen.

På en snabbladdningsstation tar det cirka 15–45 minuter att ladda elbilens batteri från tomt till fullt. Den här typen av laddare passar bäst i anslutning till motorvägar där de kan jämföras med bensinstationer.

Vilken laddare passar vilken situation?

Om fordonet ska laddas

  • utanför en villa – laddbox.
  • utanför en lägenhet – laddbox eller laddstolpe.
  • på en arbetsplats – laddbox eller laddstolpe.
  • på en offentlig plats t.ex. köpcenter, parkeringshus – laddstolpe.
  • i anslutning till motorvägar t.ex. bensinstationer eller rastplatser – snabbladdare.

Olika typer av laddfordon

Ett laddbart fordon har en eller flera elmotorer och ett eller flera batterier som kan laddas via extern kabel.

Laddhybrider

Har två minst två motorer, varav minst en är en elmotor med batteri som går att ladda via extern kabel.

Rena elfordon

I ett fordon som bara drivs med el finns endast elmotorer med batteri som laddas via extern kabel.

Kablar och uttag

Olika elbilsmodeller har olika kontakter, det gör att det finns olika kontakter i de kablar som används för att ladda. Typ 2-kontakten är EU-standard och måste finnas vid varje laddstation.

//BILD

Vid normal och semisnabb laddning

  • Typ 2, som är EU-standard.
  • Typ 1.

Vid snabbladdning

  • CCS (Combined Charging System), som är EU-standard.
  • CHAdeMO.

Kontakten som ska kopplas till elkällan, alltså till laddboxen, laddstolpen eller laddstationen, kan vara både Typ 2 och CCS.

När du har bestämt dig för att sätta upp en laddplats behöver du välja om du vill att din laddstolpe eller laddbox ska beställas med en fast kabel eller om bilföraren ska ha använda sin egen. Det går även att kombinera om du har en laddstolpe eftersom de har två uttag. Det finns ingen uttalad standard så det är upp till dig att välja vad du tror blir bäst hos dig. Nedan listar vi fördelar och nackdelar med att ha fast kabel, prata gärna med oss när du funderar så hjälper vi dig.

Fördelar med fast laddkabel

  • Bilägaren behöver inte ha med sin egen sladd
  • Bilägaren behöver inte riskera att ha fel sladd eftersom uttaget i laddboxar eller laddstolpar kan vara olika.

Nackdelar med fast laddkabel

  • Det ökar risken för sabotage eller stöld.
  • Det är en komponent som kan fela.
  • Det finns en risk att kontakten i kabeln inte passar fordonet som ska ladda.

Kombinera lösningar

En laddstolpe har två uttag vilket gör att du kan kombinera lösningarna. Du kan ha en fast kabel i ena uttaget och lämna det andra till bilförarens kablar.

Kablar för snabbladdning

Kontakta oss om du ska installera en snabbladdningstation, så berättar vi vad du ska tänka på när det gäller kablar.

Säkerhet

Ladda aldrig direkt i vägguttag

Elsäkerhetsverket avråder från att ladda elbilen hemma med ett vanligt eluttag (230V). Det finns risk för slitage, överhettning och i värsta fall brand. Det är viktigt att du använder utrustning som är anpassad för att ladda ett elfordon. Var också noga med vilken kabel du använder, vanliga 230-voltskablar rekommenderas inte.

Se över elanläggningen

Det är viktigt att du regelbundet ser över din elanläggning och tar hand om din utrustning och laddare. Vi kan hjälpa dig att se över din anläggning inför installation av en laddare. Byt ut trasiga sladdar och kontakta alltid din elinstallatör om något inte fungerar.

Betalning

Sätter du upp en laddplats som är offentlig eller som ska användas av flera personer kan du ta betalt för användningen på olika sätt. De flesta laddare har sätt att registrera användning på, som id-taggar eller appar och uppgifterna kan enkelt tas ut som underlag för fakturering. Det går även att ta en förhöjd parkeringsavgift.

Sidan uppdaterad: 2024-02-12

16 Juli 2024